L'aparició de la competència mediàtica i el ràpid desenvolupament de les noves tecnologies han afavorit el creixement del gènere audiovisual. És per açò que actualment trobem un gran ventall de subgèneres, dividits en ficcionals i no ficcionals. Entre ells trobem els que es mostren en la següent imatge, destacant l'àlbum il·lustrat com a recurs que combina la paraula i la imatge.
El gènere audiovisual aporta una gran varietat d'oportunitats educatives, ja que no poseeix uns límits fixos. Pot utilitzar-se amb una infinitat d'objectius, podent ser introduits mitjançant la seua utilització diversos continguts transversals.
El recurs mes utilitzat a l'escola per donar a coneixer el gènere audiovisual és el còmic, un tipus de relat il·lustrat que es basa en la combinació d'imatges i text ordenats en forma de vinyetes. Un exemple de còmic és la coneguda col·lecció de The Walking Dead creada per Robert Kirkman i Tony Moore o les reeixides historietes de Mortadelo y Filemón, de l'espanyol Francisco Ibáñez Talavera.
Aquest recurs audiovisual s'ha utilitzat amb diversos objectius, tals com per a introduir l'ús de característiques de la llengua com les onomatopeies o les funcions del llenguatge, per a fomentar la creativitat i el desenvolupament de tècniques gràfiques o per a introduir als lectors en el món de la lectura i la literatura. Això es per què aquest recurs audiovisual, i el gènere audiovisual en general, fomenten l'adquisició de la competència literària. Al acompanyar les paraules, contes o històries amb recursos audiovisuals els alumnes són capaços d'aprendre a relacionar conceptes i a elaborar-se la seua pròpia construcció imaginativa de la història, fomentant d'aquesta manera la comprensió de la mateixa i la creativitat de l'alumnat.
Així, els alumnes del primer cicle de primària, poden utilitzar aquest gènere com a un dels mitjans per a introduir-se en el món de literatura. Una de les activitats que podríem plantejar per a realitzar-ho seria la visualització d'un curtmetratge en el qual es relate una història narra els super poders que posseeixen els pares des de la perspectiva del seu fill. Després d'aquesta visualització faríem una tertúlia amb la classe per a facilitar la comprensió del relat i fomentar la reflexió al voltant del mateix. Una vegada feta la reflexió els alumnes explicarien quals son els super poders dels seus pares.
- Hui he jugat a futbol en el pati, m'ho he passat prou bé. Després he anat a classe per a estudiar matemàtiques amb tota la meua classe. En tornar a casa, he jugat amb el meu germà i el meu avi a les nines. I a la nit el meu pare ens ha gitat al llit per a dormir. Quin dia més bonic! -
Es llegiria en veu alta a classe i es resoldrien els possibles dubtes. Seguidament es repartiria una fitxa amb quatre vinyetes buides i els xiquets haurien de dibuixar tot allò que han entés com si fos un còmic. D'aquesta forma els xiquets estarien aproximant-se al món del gènere audiovisual i a la literatura a través de les històries.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada