dilluns, 9 de maig del 2016

Com treballar els gèneres que combinen paraula i imatge en l’Educació Primària

Com bé definim en el glossari, la literatura infantil i juvenil és un tipus de literatura que té molt en compte els aspectes literaris i educatius i, pel que fa a aquest punt, la qüestió del destinatari. El públic a què va dirigit aquest tipus de literatura és un públic jove i inexpert, amb una ment en procés de desenvolupament i és per açò que tendeixen a deixar-se portar pels sentits, centrant la seua atenció en els recursos audiovisuals.

L'aparició de la competència mediàtica i el ràpid desenvolupament de les noves tecnologies han afavorit el creixement del gènere audiovisual. És per açò que actualment trobem un gran ventall de subgèneres, dividits en ficcionals i no ficcionals. Entre ells trobem els que es mostren en la següent imatge, destacant l'àlbum il·lustrat com a recurs que combina la paraula i la imatge.
El gènere audiovisual aporta una gran varietat d'oportunitats educatives, ja que no poseeix uns límits fixos. Pot utilitzar-se amb una infinitat d'objectius, podent ser introduits mitjançant la seua utilització diversos continguts transversals.

El recurs mes utilitzat a l'escola per donar a coneixer el gènere audiovisual és el còmic, un tipus de relat il·lustrat que es basa en la combinació d'imatges i text ordenats en forma de vinyetes. Un exemple de còmic és la coneguda col·lecció de The Walking Dead creada per Robert Kirkman i Tony Moore o les reeixides historietes de Mortadelo y Filemón, de l'espanyol Francisco Ibáñez Talavera.

Moore, T & Kirkman, R. The Walking Dead
Ibáñez Talavera, F. Mortadelo y Filemón.
Aquest recurs audiovisual s'ha utilitzat amb diversos objectius, tals com per a introduir l'ús de característiques de la llengua com les onomatopeies o les funcions del llenguatge, per a fomentar la creativitat i el desenvolupament de tècniques gràfiques o per a introduir als lectors en el món de la lectura i la literatura. Això es per què aquest recurs audiovisual, i el gènere audiovisual en general, fomenten l'adquisició de la competència literària. Al acompanyar les paraules, contes o històries amb recursos audiovisuals els alumnes són capaços d'aprendre a relacionar conceptes i a elaborar-se la seua pròpia construcció imaginativa de la història, fomentant d'aquesta manera la comprensió de la mateixa i la creativitat de l'alumnat.

Així, els alumnes del primer cicle de primària, poden utilitzar aquest gènere com a un dels mitjans per a introduir-se en el món de literatura. Una de les activitats que podríem plantejar per a realitzar-ho seria la visualització d'un curtmetratge en el qual es relate una història narra els super poders que posseeixen els pares des de la perspectiva del seu fill. Després d'aquesta visualització faríem una tertúlia amb la classe per a facilitar la comprensió del relat i fomentar la reflexió al voltant del mateix. Una vegada feta la reflexió els alumnes explicarien quals son els super poders dels seus pares.

També, per a fomentar l'interés en la literatura i desenvolupar la capacitat creativa dels xiquets podríem donar-los un xicotet text com el següent: 

- Hui he jugat a futbol en el pati, m'ho he passat prou bé. Després he anat a classe per a estudiar matemàtiques amb tota la meua classe. En tornar a casa, he jugat amb el meu germà i el meu avi a les nines. I a la nit el meu pare ens ha gitat al llit per a dormir. Quin dia més bonic! -

Es llegiria en veu alta a classe i es resoldrien els possibles dubtes. Seguidament es repartiria una fitxa amb quatre vinyetes buides i els xiquets haurien de dibuixar tot allò que han entés com si fos un còmic. D'aquesta forma els xiquets estarien aproximant-se al món del gènere audiovisual i a la literatura a través de les històries.

Pel que fa als alumnes del segon cicle, aquests ja posseeixen una millor capacitat de comprensió lectora i són capaços d'interpretar textos i relacionar-los amb dibuixos. Per a aprofundir en el gènere audiovisual amb ells podríem elaborar un cal·ligrama amb una frase que ells haurien de cercar a la xarxa, amb les instruccions i l'ajuda del professor. El dibuix fet hauria de representar la frase de forma que els alumnes relacionen una frase amb un únic concepte i la resta puga comprendre de què es tracta. Amb aquest exercici es fomenta la creativitat i l'associació de conceptes amb imatges que afavoreix el desenvolupament cognitiu dels alumnes.

Una altra activitat que es pot fer amb aquestos alumnes es una gimcana amb proves com escoltar un relat curt i interpretar-ho en un dibuix, la representació d'un anunci curt, resoldre un trencaclosques fet amb vinyetes d'un còmic o l'elaboració d'un cartell per promocionar alguna cosa.

Per últim, amb els alumnes del tercer cicle de primària podem fer diverses activitats que requereixen un major nivell cognitiu com l'elaboració i gravació per grups d'un espot publicitari en què els alumnes hagen de promocionar un producte utilitzant la seua imaginació i creativitat. O, també, es pot realitzar una activitat grupal en la qual entre tots els alumnes de la classe elaboren un gran cartell per a promocionar una activitat de l'escola. En les dues activitats es fomenta la imaginació i la creativitat, motivant d'aquesta manera que els alumnes s'aficionen a utilitzar aqueixos recursos en la seua vida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada