dimecres, 23 de març del 2016

Competència lectora

Fins fa pocs anys el concepte generalitzat per a expressar que un alumne era competent en la lectura era el d'un alumne amb una bona «comprensió lectora». (Jimenez Pérez, Elena) Però els constants estudis sobre la matèria han demostrat que la definició de comprensió lectora no abasta totes les aptituds, habilitats i destreses que han d'entrar en joc.

La competència lectora és la capacitat individual per a comprendre, utilitzar i analitzar textos escrits amb la finalitat d'aconseguir els seus objectius personals, desenvolupar els seus coneixements i possibilitats i participar plenament en la societat. Enfront d'aquesta definició trobem la comprensió lectora que és definida com el procés d'elaborar el significat per la via d'aprendre les idees rellevants d'un text i relacionar-les amb les idees que ja es tenen: és el procés a través del qual el lector interactua amb el text.

L'interés per la comprensió lectora data de principis del segle XX. Huey va investigar el cansament que produïa en els ulls el procés lector i va ser un dels primers que ha considerat la seua importància per a la lectura i s'ha ocupat de determinar el que succeeix quan un lector qualsevol comprén un text.
Més endavant, es va posar de moda la idea que la competència lectora era innata en l'individu. Però l'experiència dels professors la va descartar, entrant els pedagogs en escena per a centrar el seu interés en les preguntes que formulaven els mateixos professors. Aquest nou vessant va desembocar en la necessitat de destriar entre la capacitat avaluativa de formular aquestes preguntes a l'alumnat i l'ensenyament de comprendre el que es llig, que mai es produïa per aquest mitjà.

En l'actualitat, són nombrosos els estudis que demostren que l’hàbit lector afavoreix el desenvolupament de la competència lectora i evita el fracàs escolar. Per tant, la conclusió més clara sobre aquest tema és que la forma natural d'entrenar la competència lectora és desenvolupant l'hàbit lector.

Jiménez Pérez, E. (2013). La competencia lectora. Junta de Andalucia. Consejería de Educación.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada