dilluns, 2 de maig del 2016

Reflexió de l'activitat de la SAC: Gimcana poètica

Durant la setmana d'activitats complementàries del mes d'abril, realitzàrem una gimcana poètica que va organitzar la nostra professora Nuria Olmos. L'objectiu d'aquesta gimcana era aprendre a utilitzar l'educació literària d'una forma dinàmica i divertida de manera que els alumnes puguen passar-ho bé mentre aprenen.
Aquesta activitat consistia en la realització d'una sèrie de proves per equips en les quals, en superar-les, l'equip rebia unes instruccions per a elaborar la següent prova i un premi, un tros de poema. En finalitzar totes les proves el grup havia d'ajuntar tots els premis obtinguts i construir el poema.

Durant el transcurs de l'activitat el meu equip i jo vam haver de realitzar primerament un poema-objecte en el campus, per a la seua realització utilitzàrem diversos objectes quotidians i construirem un xiquet llegint, sota el títol "fem lectors".
Després de superar la primera prova, rebérem les instruccions per a realitzar un cal·ligrama que fera somriure i realitzàrem la silueta d'un món amb les paraules somriu amb els llavis, somriu amb el cor... i fes feliç al món.
Per a la tercera prova rebérem un poema i una emoció i les instruccions de gravar un vídeo recitant el poema en el qual es puga notar aquesta emoció. En el nostre cas l'emoció va ser amb moltíssima alegria i recitàrem el poema amb tota l'alegria que vam poder expressar.
La quarta prova era una traca de paraules en la qual havíem d'escollir una de les paraules disponibles i pensar dues paraules cada membre del grup que rimassen amb la paraula principal. Després havíem d'elaborar un xicotet poema i, finalment, calia que col·laboràssem en les altres traques de paraules.
La cinquena i última prova consistia en la creació de dues pancartes que portaren inscrites allò que pensem que ha de tenir un mestre, en el nostre cas les pancartes estaven relacionades amb la paciència i l'estima als alumnes.
Per a concloure, construírem el poema final entre totes i pegàrem les parts per a formar el poema complet.

Durant tota l'activitat ens trobàrem amb diversos obstacles com el desconeixement del significat d'algun concepte, el bloqueig mental o la vergonya, però amb el suport de l'equip i la professora aconseguirem realitzar totes les proves amb èxit i aprendre de manera dinàmica.

Aquesta activitat ens ha sigut de gran ajuda per a fomentar les relacions interpersonals, mitjançant la formació d'equips; la creativitat, mitjançant la realització de xicotetes obres literàries basades en l'espontaneïtat; i la consciència literària.
Tant el foment de la creativitat com el de la consciència literària poden relacionar-se obertament amb l'educació literària dels alumnes, ja que aquestes dues característiques de l'activitat motiven als alumnes per a emprendre el camí de l'educació literària i endinsar-se en el món de la lectura i la formació a través de la literatura.

El concepte de gimcana pot utilitzar-se amb tota classe d'objectius didàctics i és molt útil durant qualsevol etapa educativa, encara que és necessari destacar el seu ús en l'etapa d'educació primària. En aquesta etapa els individus encara estan vivint la seua més tendra infància i és per açò que el joc i la formació de relacions interpersonals són molt importants. A més, els individus d'aquesta etapa estan creant la seua pròpia consciència literària, per la qual cosa és molt important fomentar i motivar la relació entre el lector i l'educació literària. Tots dos objectius poden aconseguir-se fàcilment amb l'elaboració d'una gimcana literària en la qual els alumnes puguen aprendre mentre realitzen proves i jocs divertits.

Per concloure, m'agradaria mencionar que aquesta activitat ha sigut molt entretinguda i m'ha fet aprendre coses sobre la poesia i sobre la meua capacitat per a ser creativa en diverses situacions. És per això que recomane aquest tipus d'activitats durant totes les etapes de la vida, ja que a pesar de què en un principi pot parèixer que estan destinades als xiquets, persones de totes les edats poden gaudir de les gimcanes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada