divendres, 3 de juny del 2016

Com treballar el gènere teatral en primària

El gènere teatral és aquell que s'escriu en vers o en prosa i que té com a finalitat ser representat per actors i actrius que realitzen les accions davant d'uns espectadors concrets. Com ja vam nomenar en el glossari.

Aquest gènere es pot treballar en totes les edats, ja que és un gènere que permet desenvolupar la imaginació i diferents destreses. Per a treballar-lo, és recomanable i quasi necessari enfocar-lo des de diversos punts de vista, ja que és un gènere molt ampli i es poden treballar milers i milers d'aspectes amb ell. Es pot treballar la imatge personal, a partir de les vestimentes i atrezzo; es pot treballar la plàstica, a partir del decorat; es pot treballar la imaginació, a partir de l'escriptura, creació de personatges i creació de paisatges; es pot treballar la cooperació, si fem que tots els alumnes treballen junts en un projecte comú; es poden treballar els valors, a partir de diferents arguments de la història, etc.


Però perquè es done un bon resultat cal adaptar bé les activitats i el material per a cada curs i/o cicle. Així com, si es considera necessari, també s'haurà d'adaptar el material a un alumne que tinga necessitats educatives especials.


Doncs per al primer cicle es poden realitzar diferents activitats que desenvolupen alguna de les competències anteriors. Una d'elles podria ser intentar representar als personatges d'una història a partir d'un teatre contat per la mestra o mestre. Ací deuran mantenir l'atenció, desenvolupar la imaginació, i també emprar aquelles destreses per a dibuixar o representar gràficament els personatges descrits. Una altra activitat podria ser construir un teatre de titelles en el que després, cadascun, per grups de 4 o 5 persones hauran d'ensenyar als altres companys el que han fet i explicar-los el perquè l'han fet així. Per al segon curs, es podria fer una variació en aquesta demanant que pensen una petita historia per a representar, només de manera oral.



Titelles
Per al segon cicle, ja es poden realitzar activitats un poc més complexes com seria el cas de realitzar un taller de teatre en el qual persones professionals d'aquest àmbit, actors i actrius, ajuden als alumnes a crear, un petit teatre que serà representat davant dels companys de cicle. Aleshores es realitzarien dues obres, una per curs. O altra activitat podria ser completar diferents parts d'una obra teatral escrita pel/la docent o qualsevol fragment d'obres teatrals escrites per escriptors clàssics com Shakespeare, Lope de Vega, o altres autors més contemporanis. En aquesta activitat deuran prestar atenció a la seqüencialització, a l'argument, als personatges i a la temporalització.



I per últim per a l'últim curs es pot realitzar una eixida a una obra de teatre de la ciutat, en el que coneguen des de més a prop els elements necessaris per a poder dur a terme una obra de teatre (les parts d'un teatre, la importància del decorat, la preparació dels actors i actrius...) i després hauran de realitzar un colash o un mural on es vegen reflectits tots aquests aspectes que han observat i investigat en el teatre, així com poden fer una valoració crítica de tot el que han vist. I una altra activitat podria ser conéixer la representació de teatre mut i fer una representació d'aquesta, ja que és menys coneguda, però pot aportar la mateixa informació i els mateixos valors que una obra ordinària, però amb la dificultat de no poder tenir un guió on es parle, sinó que tot haurà de ser mitjançant els gestos i l'expressió corporal.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada