dimecres, 1 de juny del 2016

Introducció del Pla Lector

Un Pla Lector és el conjunt d’objectius, metodologies i estratègies per aprofitar tot el potencial del centre educatiu per promoure: l’aprenentatge de la lectura, l’aprenentatge a través de la lectura, el gust per llegir i la formació d’usuaris. I per tant, cada centre ha de tenir el seu inclós en el PEC. Ací presentarem un exemple. 





o CENTRE:

C.P. Vall del Moran és un col·legi ubicat en l'Altés, un poble proper a la ciutat de València.

o CARACTERÍSTIQUES DE L'ENTORN:

Aquest poble té aproximadament 18.000 habitants, que es dediquen a indústries de
materials de construcció, ceràmica i vidre. Però actualment molts d'ells treballen en altres
empreses i negocis que hi ha en el centre comercial del poble o, també en la capital, que
està a penes uns 20 km. És un poble on el 80% de les famílies són de classe mitjana o baixa
i l'altre 20% és de classe alta. El nostre centre en particular, acull a alumnes de classe
mitjana, encara que també hi ha casos de famílies amb rendes prou altes i altres amb rentes baixes. En el poble hi ha tres col·legis: aquest; un altre col·legi públic, que es troba a l'altra banda del poble; i
un col·legi privat d'ensenyança bilingüe, que es troba als afores del poble. Per aquest
motiu el percentatge d'alumnes de classe alta que tenim és molt reduït, ja que ells
realitzen els seus estudis al col·legi privat del poble.

Aquest poble dispon de una biblioteca municipal que realitza gran quantitat de tallers i activitats enfocats a fomentar la lectura al poble i també per a que puguen fer ús i gaudir d'aquest espai. També té una casa museu de la literatura, amb ofertes educatives sobre els escriptors més rellevants de la historia d'Espanya. I a més a més, també dispon d'un xicotet teatre, anomenat Casa de la Cultura, on es realitzen petites obres de teatre per a tots els públics. 


o CARACTERÍSTIQUES DEL CENTRE:

Aquest centre consta d'una línia, el valencià, ja que és la llengua cooficial que hi
predomina en el poble. El centre ofereix dos nivells: 2n cicle d'infantil, i primària en la seua
totalitat d'unitats.


Al ser un centre que només té una línia lingüística no és de grans dimensions però té
estructures prou noves i ben equipades. Disposa d'una aula per a cada un dels cursos, és a
dir, sis per a primària i dos per a infantil, aquestes dos últimes disposen també de cambres
de bany, totalment equipades, dins de l'aula. A més disposem d'un laboratori de ciències,
d'un gimnàs condicionat per a totes les edats, una sala d'usos múltiples, una aula de
música, una aula d'anglés, un menjador, un despatx per a cada un dels components de
l'equip directiu, una biblioteca amb molts llibres per a totes les edats, una sala de reunions en la que també fa ús l'AMPA i un despatx de consergeria. A més a més disposa de dos patis, un per a cada etapa. El pati d'infantil està encoixinat per a evitar lesions greus si cauen o es peguen un bac i disposen de tobogans. I el pati que està destinat a primària és de dimensions més grans i disposa de porteries i canastes. Ambdós patis tenen una part coberta per als dies de pluja o de molta calor.

Pel que fa al personal del centre, hi ha un tutor/a per a cadascun dels cursos, tant d'infantil
com de primària; un equip pedagògic compost per un psicopedagog, una logopeda i un
professor de compensatòria; un equip directiu, compost per la directora, cap d'estudis i
secretari; un professor d'anglés; una professora de música; un professor de religió; i la
conserge.

o CARACTERÍSTIQUES DE L'ALUMNAT:

L'alumnat del centre, van des dels 4 anys fins als 12. En total hi ha 136 alumnes en el centre, dels quals només 11 tenen dificultats per a la lectura. Així doncs, es podria dir que el nivell educatiu i cognitiu és molt similar entre ells. Pel que fa a les nacionalitats dels alumnes hi ha de nacionalitat espanyola, nascuts en el poble o en la capital, i de nacionalitat alemanya i marroquí, els quals tenen una immersió lingüística des que van entrar a l'escola, per tant tenen un nivell acceptable o adequat amb l'edat que tenen.

o OBJECTIUS GENERALS DEL PLA LECTOR:

Per a realitzar de manera adequada aquest pla lector, hem de proposar certs objectius que es deuran complir per a saber si el Pla Lector ha donat resultat. Així, que els objectius que proposem són els següents:
1. Crear interés i motivació per a desenvolupar un hàbit lector.
2. Millorar la capacitat, velocitat i comprensió lectora en els alumnes.
3. Valorar la biblioteca escolar com a un espai adequat per a la lectura i com a lloc de trobada per al treball cooperatiu i d'intercanvi d'opinions i experiències lectores.
4. Fer que les famílies s'involucren en crear un hàbit lector en els seus fills i filles, compartint així moments lectors a casa.
5. Despertar el compromís social i ciutadà a través de l'experiència lectora, per a fomentar l'empatia i l'esperit crític.

o MECANISMES D'AVALUACIÓ:

Per a saber si el Pla Lector ha aconseguit superar els objectius generals proposats, el/la tutor/a de cada curs haurà d'omplir una graella de rúbrica en la qual estiguen tots els objectius generals i hauran de puntuar cada objectiu amb una puntuació d'1 a 5, sent 1 res aconseguit i 5 totalment aconseguit. Els tutors/es obtindran la informació per a omplir la graella a partir de les avaluacions d'aula i les observacions que creguen adequades. Després la direcció del centre, amb totes les graelles de rúbrica, farà una mitja i així s'obtindrà el resultat de l'aplicació del pla lector.


Graella de rúbrica 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada