dimecres, 1 de juny del 2016

Pla lector: Activitats per al primer cicle.

El primer cicle de primària és la primera etapa de l'educació obligatòria. En ell els objectius més rellevants són l'adquisició d'un hàbit lector i el foment de la lectura.
En el Col·legi Públic Vall de Moran, aquest primer cicle consta de xiquets i xiquetes d'entre 5 i 8 anys, que són principiants en la lectura i encara no tenen un nivell lector molt bo, ja que encara es troben en l'etapa de l'adquisició del llenguatge i el vocabulari. És per això que dels objectius proposats al Pla lector del centre (Abad, M. Introducció del Pla lector. Objectius generals del pla lector.), es prioritzen els relacionats amb l'adquisició d'un hàbit lector i la millora de la comprensió lectora.
Perquè s'assoleixen els ja mencionats objectius, es proposen a continuació una sèrie d'activitats a realitzar. Totes aquestes activitats són susceptibles de modificacions basant-se en les circumstàncies i capacitats de l'alumnat i l'entorn.

Activitats d'aula.

  • Activitat recurrent. Lectura en veu alta almenys dues vegades al mes d'un llibre escollit a la biblioteca de l'aula o del centre entre tots els alumnes de la classe, adaptant-se a les seues característiques i interessos. 
    • Abans de la lectura es farà una xicoteta tertúlia sobre el llibre en la que els xiquets intentaran endevinar l'argument del llibre basant-se en la portada i el títol. Mitjançant açò podran activar els coneixements previs que posseeixen sobre la lectura i estaran més preparats per a entendre-la. 
    • Durant la lectura el professor o professora anirà fent inferències i preguntes per a comprovar que els xiquets estan comprenent la lectura i per a fomentar l'ús i la creació d'un l'imaginari col·lectiu, deixant sempre un espai perquè els xiquets facen preguntes i desenvolupen la seua imaginació intentant endevinar 'que vindrà després'.
    • Després de la lectura cada alumne farà una xicoteta intervenció oral o escrita sobre les coses que més li han cridat l'atenció de la lectura, les coses que més li han agradat, les que menys, etc. O també es podrà fer un dibuix individual, grupal o col·lectiu que reflectisca la història que han llegit i escoltat. 

  • Activitat recurrent. Una vegada al mes l'escola rebrà la programació de les activitats i tallers que van a fer-se en la biblioteca municipal i en la casa museu, i la programació d'actuacions del teatre municipal. El professor o professora s'encarregarà de fer-la arribar a tots els alumnes i les seues famílies i, a classe, es treballarà amb aquesta informació mitjançant una reunió col·lectiva on participen xiquets i famílies. En aquesta reunió s'analitzarà l'oferta d'activitats de manera que els xiquets i les seues famílies puguen escollir aquelles activitats que més els agraden i s'adapten a les seues necessitats. A més a més, el professor o professora informarà i guiarà als pares en les possibles tècniques que poden utilitzar per a traure profit a les diferents activitats (que fer abans, durant i després de cadascuna).

Activitats fora de l'aula.

  • Activitat recurrent. Cada quinze o vint dies es portarà als xiquets a la biblioteca del centre amb la intenció de què ordenen i netegen els llibres i estants de la biblioteca. En aquesta visita també se'ls informarà sobre els possibles nous llibres dels quals dispose la biblioteca, i dels tallers i activitats que es van a realitzar en ella durant els pròxims quinze dies. A més a més, si els xiquets han agarrat préstecs de la biblioteca, podran realitzar una xicoteta intervenció oral en la que exposen els motius pels quals recomanen els llibres que s'hagen llegit. 

  • Activitat de data concreta. Durant la setmana cultural del centre, els alumnes participaran en una gimcana temàtica relacionada amb la literatura, organitzada pel centre. En la gimcana faran diverses activitats i tallers adaptats al seu nivell. Aquestes es duran a terme durant les classes i part dels temps lliures de tota la setmana. En arribar l'últim dia de la setmana cultural, els xiquets presentaran i parlaran en grup dels seus progressos i rebran una invitació per tota la seua família per anar a una obra de teatre en el teatre municipal del poble.

  • Activitat de data concreta. El dia del teatre (27 de març) els alumnes visualitzaran un obra de teatre realitzada pels seus companys de segon cicle. Abans de la visualització es parlarà del teatre a classe i es recordaran les normes d'un teatre perquè els alumnes es comporten adequadament. Després de la representació es realitzarà una tertúlia a classe on els xiquets comenten tot el que han pogut veure a l'obra, l'interés de la representació i la trama principal de la història, per tal de fomentar la correcta comprensió de la mateixa.


Activitats fora de l'escola.

  • Activitat recurrent. Una vegada al trimestre s'organitzarà una excursió a la casa museu del poble, al teatre municipal o a la biblioteca. Allí es realitzaran diverses activitats i tallers proposats i elaborats per les entitats que seran escollides i seleccionades pel professorat de manera que estiguen en concordança amb la programació. Aquesta activitat té l'objectiu de fomentar l'ús de l'oferta cultural del poble entre els xiquets, de manera que en arribar a casa transmeten els coneixements apresos a la família i els facen participes de la seua educació literària i del foment de l'hàbit lector i cultural dels xiquets. 

  • Activitat de data concreta. El dia del llibre es farà una excursió a l'ajuntament on una representant de la biblioteca municipal realitzarà un taller de contacontes en el que s'inclourà als xiquets dins de la història de forma que aconsegueixen comprendre-la sense cap problema. El conte seleccionat per l'ajuntament per a la realització del taller tindrà relació amb les rondalles i la tradició cultural del poble, de forma que es fomenten les tradicions culturals i els costums del poble entre els xiquets. També es realitzaran activitats a classe abans i després del taller de contacontes per afavorir l'activació dels coneixements previs, la comprensió de la història i la tècnica del contacontes i que es fomente la perduració de la cultura popular de l'entorn.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada