dimecres, 1 de juny del 2016

Pla lector: activitats per a tota la comunitat



Tradicionalment es tendeix a associar la lectura només amb l’assignatura de llengua, però realment, la formació de la competència lectora i hàbit lector esta present en totes les àrees curriculars i etapes educatives.

Així doncs, partint de la idea de que la lectura en el centre educatiu ha d’implicar a tot l’equip docent i estar present en tot el currículum, proposarem una sèrie d’activitats: en l’aula o biblioteca, abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura; també activitats fora de l’aula (recurrent i altra concreta) i per últim fora de l’escola (recurrent i altra concreta); és a dir, proposarem en total set activitats que ens ajudaràn a programar el nostre pla lector.


ACTIVITATS DINS L’AULA
  • Abans de la lectura: preguntarem als xiquets pels seus interessos o gustos respecte a la lectura per tal de fer-nos una idea de les preferències d’aquests i poder orientar les activitats futures cap a estos. 
  • Durant la lectura: un cop triat el llibre sobre el qual treballarem, cada classe es farà càrrec d’una part de la historia, dedicant-li aproximadament 4 sessions. En el nostre cas, el llibre escollit serà la Caputxeta vermella. A mesura que s’avança en la lectura, els xiquets aniran coneixent més sobre ella, els mestres de cada grup seguiran un guió de lectura on els preguntaran qüestions sobre el llibre: que és el que més els agrada, què els pareix la trama, quin personatge és el seu preferit...
  • Al finalitzar la lectura: cada cicle es posarà d’acord per a representar la seva part de la historia de la manera que més els agradi: teatre, mural, manualitat... de manera que, un cop acabada la tasca es podrà apreciar la historia completa a través de les diferents activitats fetes per cada classe. 


ACTIVITATS FORA DE L’AULA
  • Recurrent: durant la setmana cultural (del 18 al 22 de Març) es realitzaran un fum d’activitats on ballaran, pintaran, tallers de manualitats, de lectura... s’exposaran totes les realitzacions literàries fetes pels alumnes durant el curs; es sol·licitarà la presencia de conta contes; s’ajudarà als xiquets a millorar la seva capacitat lectora… d’aquesta manera el professor o professora guiarà als seus alumnes per les diferents estàncies distribuïdes per tot el centre.
  • En una data concreta: el 22 de Juny, l’últim dia d’escola, es presentarà una xicoteta festa d’acomiadament on cada cicle llegirà una triada de poemes de Nuria Albertí, Josep Maria Sala-Valldaura, Susanna Vilà ... i inclòs, per a aquells amb més destresses, també podran recitar els poemes fets per ells mateixos. 

ACTIVITATS FORA DE LA ESCOLA
  • Recurrent: cada trimestre s’acudirà al cinema on es visualitzarà una pel·lícula relacionada amb una lectura treballada al centre, en aquest cas, La Caputxeta vermella. D’aquesta manera podran fer-se una idea diferent a la que tenien després de la lectura, o bé, reafirmar la seva idea. 
  • En una data concreta: en la commemoració del IV centenari de la mort de Miguel de Cervantes, tots els grups acudiran al teatre municipal del poble on visualitzaran una obra teatral molt treballada en el centre, El Quixot.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada