dimecres, 1 de juny del 2016

Pla lector. Activitats per al tercer cicle

En el tercer cicle de primària els xiquets ja tenen o deuen tindre una base lectora prou acceptable. Per això, llevant excepcions, el nivell de comprensió que se'ls exigeix és bastant alt. Les produccions literàries que els donem o que tenen a l'abast presenten una dificultat prou diferenciadora en comparació amb els altres dos cicles inferiors, sobretot a sisé on estan a punt de passar a l'educació secundària i deuen tindre una bona base i preparació lectora.

Sabent això proposarem una sèrie d'activitats adequades per als xiquets d'entre 10-12 anys, les quals estimularan la seua imaginació i el seu intel·lecte i els ajudaran a millorar i perfeccionar les seues tècniques lectores d'una forma lúdica.

Activitats realitzades dins l'aula:


  • Abans de la lectura: La mestra presentarà el llibre que els alumnes van a llegir, parlaran un poc de l'autor i de les idees preconcebudes que poden tindre els xiquets sobre el llibre. Després es farà un exercici de relacionar la portada i la contraportada del llibre amb el seu possible contingut. Aquest exercici de fullejar un llibre abans de començar la lectura pot ser útil per a tindre una idea general del text que se'n va a llegir i comparar lectures d'acord a interessos propis del lector.

  • Durant la lectura: La lectura del llibre es realitzarà durant dues sessions a la setmana, elegint els torns de vesprada per aquesta activitat, ja que els xiquets es troben més cansats i això pot ajudar-les a relaxar-se. Una sessió serà de lectura en veu alta, sent la mestra qui marque els torns de lectura. I altra sessió més individualitzada, on els xiquets llegiran en silenci i per a ells mateixos. Llegir en veu alta fa que l'atenció de tota la classe estiga més centrada a seguir la lectura, que la pronunciació i l'entonació millore juntament amb la velocitat lectora. I la lectura individual deixa marge per a pròpies tècniques lectores i per a crear un hàbit lector.

  • Després de la lectura: Quan es termine la lectura del llibre es deixarà un temps per a fer una petita tertúlia per a veure les sensacions de forma general que ha provocat el llibre en els xiquets, on tots hauran de fer una petita intervenció donant la seua opinió. Després hauran de completar una fitxa de lectura que la mestra haurà preparat, on els demanarà les dades del llibre i farà un parell de preguntes sobre temes importants del llibre per a avaluar així una correcta compressió lectora.

Activitats realitzades fora de l'aula:

  • Activitat recurrent: Una vegada al mes es baixarà al pati durant una sessió de l'assignatura de llengua per a fer lectura lliure d'un llibre que ells mateixos hagen triat de la biblioteca d'aula. Això fa que els xiquets es relaxen i gaudeixen d'una lectura que ells mateixos han elegit, al mateix temps que promovem el gust per la lectura.

  • En una data concreta: Pel dia del llibre (23 d'abril) els xiquets i xiquetes de tercer cicle faran de contacontes als nens de segon cicle d'infantil. Juntament amb la coordinació de les mestres d'aquests cursos, que s'encarregaran de triar els llibres que seran contats pels més majors del col·legi. Se'ls donarà els llibres als cursos de cinqué i sisé a principi de mes, i per grups petits s'encarregaran de contar-li-els als més menuts durant la setmana del llibre que es celebrarà en tota l'escola. 

Activitats realitzades fora de l'escola:


  • Activitat recurrent: Una vegada per trimestre els xiquets de tercer cicle de primària faran una eixida a un lloc d'interés de característiques culturals i literàries. Com pot ser a una xarrada d'algun autor en la biblioteca municipal, o a una exposició d'algú il·lustrador de contes infantils. L'equip docent es mantindrà informat de totes les possibles activitats que puguen ser útils per a l'alumnat.

  • En una data concreta: Dia de la Comunicació Social (10 de maig), els alumnes visitaran l'editorial del periòdic de la ciutat per a conéixer més a prop el món dels mitjans de comunicació i la importància d'aquests. Després d'aquesta eixida fora de l'escola la mestra realitzarà un debat sobre les experiències i opinions que tenen els xiquets al respecte i a més aquets faran una redacció breu sobre la importància de saber comunicar-se adequadament.



Resultado de imagen de niños en el periodico


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada