Es concep com un procés de desenvolupament de capacitats i destreses aconseguides per l'alumne, resultat de l'articulació entre els seus coneixements literaris, sabers interculturals, habilitats expressives i comprensives, hàbits i actituds del domini cognitiu, lingüístic i emocional, a través del contacte directe i del gaudi de l'obra literària, per a poder establir valoracions i associacions en l'ordre del literari.
És vàlid destacar que la competència literària, com totes les altres competències, no se circumscriu solament als sabers, que en l'ordre de la informació, puguen posseir els alumnes, sinó també en saber fer i saber posar en pràctica, saber operar amb aqueixos sabers i tenir creades determinades habilitats quant al procés d'aprenentatge i de realització de l'anàlisi de les obres literàries i d'aqueix pressupost també parteix el saber fer literàriament, significa llavors que el sentit de la competència implica a més de sabers, habilitats (saber fer), capacitats (saber fer amb independència), actituds (saber cognitiu, lingüístic i emocional) i valors (compromís, identificació).
Els alumnes, per tant, hauran desenvolupat una adequada competència literària quan siguen capaces de:
- Posseir suficients coneixements sobre el fet literari.
- Llegir l'obra literària utilitzant les estratègies lectores i comprensives.
- Establir un acostament idoni a la lingüística del text objecte d'anàlisi.
- Llegir el text literari des de la competència literària, que implica comprendre i interpretar el text des del seu context sociocultural.
- Explicar elements essencials de teoria literària presents en les obres objecte d'estudi, llegir críticament el text i el seu món per a ampliar la seua comprensió i el seu pensament.
- Conéixer estils, moviments literaris, autors i obres representatives.
- Analitzar els textos des dels moviments literaris socialment acceptats per a conéixer el pensament, l'estètica i la visió de món.
- Opinar oralment sobre el que desperta el gaudi de l'obra en ell i contrastar la seua opinió amb l'emesa pels seus companys.
- Crear textos literaris semblants o diferents dels llegits, per a elaborar una llengua literària pròpia amb la qual puga expressar el seu món intern i que sàpia expressar el seu text-lector.
- Relacionar l'obra amb altres obres produïdes en l'època actual, per a observar com segueix sent actual i tenint sentit en totes les èpoques.
En l'estudi de la competència literària es parteix indissolublement del context, vist aquest com la situació en què es dóna l'activitat comunicativa. També se li denomina entorn o situació espacial-temporal i inclou tots els factors que es conjuguen i que envolten un acte de parla: situació comunicativa, intenció comunicativa, finalitat comunicativa, tasca comunicativa, estatus social dels interlocutors, etc.
Un altre component de la competència literària és el text literari, que difereix de textos informatius o expositius en crear un món de contingut propi, una realitat diferent, un àmbit sensorial i afectiu que involucra al lector en una experiència directa, que ho porta a emetre una resposta, que pot ser emocional i intel·lectual al mateix temps.
El text literari resulta, en efecte, una poderosa manera d'entrar en contacte amb l'univers dels llibres i així el lector ha d'assimilar que la ficció és ficció quant a contingut i que és possible reconéixer en les manifestacions literàries esquemes de valors recurrents reproduïts en els textos (escrits i orals), que van a formar part de la seua pròpia cultura i dels seus esquemes de coneixement.
A més, en la competència literària també trobem altres dos components, l'intertext lector, que està concebut com un conjunt de sabers, estratègies i recursos lingüístic-culturals que s'activen a través de l'apropiació que es realitza de l'obra literària i que permet establir associacions intertextuals, a més de la construcció de nous coneixements valoratius, que van a formar part de la competència literària dels alumnes; i el text del lector, que fa referència a la capacitat i responsabilitat del lector per a «actualitzar» el text literari, és a dir, per a traure-ho de la seua virtualitat i donar-li vida.
Culler, Jonathan. (1987). "La competencia literaria". En: Selección de lecturas de teoría y crítica literarias. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada