El concepte d’Educació Literària és relativament recent. Sorgeix per tal de modificar una didàctica de la Literatura basada en informació literària, en la memorització de dades, dates, característiques, etc.
La competència literària, és a dir, la capacitat de comprendre i gaudir amb els textos literaris és un component de la competència comunicativa. No obstant, els textos literaris en front a textos de caràcter funcional tenen unes convencions específiques amb un coneixement que és necessari per l’adequada comprensió dels mateixos.
L’Educació Literària cerca dotar a tots els alumnes de les habilitats específiques que requereix la comprensió dels textos literaris. L’èmfasi es col·loca en la lectura de les obres literàries i en la seva comprensió, és a dir, en la formació de lectors competents.
El terme “educació literària” està íntimament relacionat amb la competència literària, que podríem definir com un saber o coneixement que permet produir i comprendre textos. Segons aquesta definició, es tracta d’un model elaborat a partir de la gramàtica del text i no mitjançant una gramàtica literària de la frase. Així pues, ens proporciona una visió en la que la unió de lectura i escriptura són les claus per aconseguir l’adquisició de la competència literària. Per això, entren en joc l’adquisició d’hàbits de lectura, la capacitat de gaudir, a més a més, de diversos aspectes de tipus estètic, cognoscitiu, lingüístic i cultural, sense oblidar que la literatura influeix grossament en l’educació dels valors.
De tot això podem deduir que l’expressió “educació literària” implica que la finalitat de la ensenyança de la literatura és formar lectores competents.
Cal remarcar que l’educació literària implica:
- Descobrir la lectura com una experiència satisfactòria fundada en la resposta afectiva del lector (aquest s’emociona amb la intriga; s’identifica amb els personatges; reconeix en el text la seva pròpia experiència vital com una experiència humana; descobreix mons allunyats de la seva experiència immediata; contrasta la seva pròpia interpretació amb la dels altres lectors; percata estèticament el llenguatge, etc.,).
- Aprendre a construir el sentit del text, això fa referencia, a confrontar la visió que té el lector de sí mateix i del món amb l’elaboració cultural de la experiència humana que li ofereix l’obra literària.
- Conèixer les particularitats discursives, textuals i lingüístiques dels textos literaris, característiques que estan condicionades històricament i configuren els gèneres o formes convencionals de la institució literària mitjançant les que la humanitat ha simbolitzat la seva experiència.
Ana Pilar Gutiérrez Gutiérrez. (Abril,2009). LA EDUCACIÓN LITERARIA. Cuadernos de Educación y Desarrollo, Vol 1, Nº 2,
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada