dissabte, 4 de juny del 2016

COM TREBALLAR EL GÈNERE NARRATIU EN PRIMÀRIA



El gènere narratiu, tal i com ja vam definir  en el glossari, es caracteritza pel relat d’històries imaginaries o fictícies (successos o esdeveniments) que constitueixen una història aliena als sentiments de l’autor. Aquest és un dels generes més treballats en primària i des de totes les edats, ja sigui mitjançant la novel·la, conte, relats, llegendes o el micro, relativament recent i semblant al relat. 


A continuació tractarem de trobar la manera més adequada per a treballar aquest gènere amb els nens ja que és important adquirir un aprenentatge real que estarà present durant tota l’etapa educativa: lectoescriptura, imaginació, vocabulari... així doncs, proposem dos activitats per a cada cicle tenint en compte els subgèneres més adequats en cada un. 


Per una banda, per als xiquets de Primer cicle, hi ha una infinitat de possibles activitats. Una d’elles podria ser: Conta’m una llegenda. En aquesta activitat es tracta de que els xiquets, cada Dilluns, portin una llegenda contada per algun familiar que després contaran a la resta dels seus companys. Aquesta activitat es prou adequada per als xiquets menuts ja que serà el seu primer contacte amb la literatura, a més, el paper de les famílies es molt significatiu ja que des de ben menuts es un model a seguir. Així també treballem la participació a classe, perdre la portar a parlar en públic, major fluïdesa en el relat...


                                    


La segona possible activitat seria la narració d’alguna historia, faula, conte... com per exemple ‘’ Les set cabretes’’. És important contar-la bé: amb un to adequat, fer anotacions en cas d’apreciar que algun xiquet s’està perdent, canviar l’ordenació de la classe (preferentment en cercle)... Un cop contada, realitzarem una roda de preguntes, com un ‘’debat’’, on els preguntarem: Què vos ha agradat més? Què no vos ha agradat? Quin altre final podria tenir?... Les preguntes seràn breus i clares i intentarem en tot moment que tots els xiquets parlin, és a dir, la participació de tots ells respectant el torn de paraula. 


                                    


Per altra banda, per als xiquets de segon cicle (que ja tenen un poc més de coneixement respecte a l’etapa anterior) havíem pensat l’activitat que hem anomenat Inventa’t el final Aquesta activitat està estructurada de la següent manera: seleccionar o elegir un llibre amb el consens de tots els alumnes; contar-lo en una o dos sessions per si algun xiquet no coneguera la historia; demanar als xiquets que ens proposin un final alternatiu i finalment contar-lo a la resta de la classe. D’aquesta manera es torna a treballar la por o vergonya a parlar en públic, la imaginació i creativitat, el gust per a contar histories, a més, observen com un llibre o qualsevol relat no es una ferramenta estàtica sinó que es pot canviar i modelar. 

La segona possible activitat s’anomena Saps ordenar-me? Per a la realització d’aquesta tasca es necessari haver explicat prèviament les parts que té una narració, amb quins connectors o frases es sol començar... A continuació el professor/a crearà grups d’entre 4 i 5 alumnes, a cada grup se li entregarà un sobre amb un fragment d’història però desordenada, és a dir, tindran que ordenar-los per a que la historia cobri sentit; a més han de representar la historia (que no serà molt llarga) amb un dibuix que formarà la historia total ja que cada grup haurà treballat un fragment de la historia. Amb aquesta activitat treballem el treball grupal, la col·laboració al mateix temps que apliquen la teoria explicada.


                                      


Finalment, per als xiquets de tercer cicle, havíem pensat La Gimcana literària. En aquesta activitat es realitzaran varies proves en grup relacionades amb tot l’après al llarg de l’etapa educativa de primària per tal de fer un repàs que els serà útil en secundaria. Així doncs es demanarà que ordenen una historia; inventen un final, relacionen un fragment amb un subgènere narratiu: novel·la, conte, relat, micro... Amb aquesta activitat es pretén treballar d’una forma més dinàmica tot i que les activitats plantejades fins ara també ho són prou. Però en aquest cas dinamisme es refereix a que es tindran que moure per tot el centre, realitzar les proves bé per a poder passar a l’altra... per tant, continua sent molt important la cooperativitat. 


La darrera activitat per a aquest cicle podria ser La màquina dels contes. El professor/a agrupa als alumnes de cinc en cinc, a cada grup els entrega una llista amb 10 personatges/objectes/espais (cuiner, lleó, carn, sol, sabata, goril·la, núvol, armari, magdalena,selva) a partir d’aquesta llista cada grup haurà d’inventar-se una historia-conte tenint en compte la seva estructura i els elements que hi estàn presents (protagonista, antagonista, personatges secundaris, un principi, un final, un bon argument...).



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada