Així, podem trobar aquest gènere oral tant en vers com en prosa. D'una forma més poètica en les cançons, el romanç, els refranys... I en forma narrativa en llegendes, rondalles, mites...
A l'hora d'apropar aquest gènere als xiquets i utilitzar-lo de forma didàctica a l'escola trobem moltes possibilitats, ja que aquesta tradició oral és el primer contacte que fan els nens amb la literatura molt abans de conéixer les destreses d'escriptura i lectura. I això fa que la seua imaginació es desenvolupe, que la seua curiositat cresca, que s'assabenten de les historietes dels seus abans passats i del lloc on viuen, i sobretot els desperta l'intel·lecte a mesura que van comprenent totes les connotacions i lliçons que pot tindre aquest tipus de gènere.
Per als alumnes de primer cicle les activitats per treballar la tradició oral poden ser:
- Cançons populars a l'aula. La mestra presenta una sèrie de cançons a classe de tradició popular i li les ensenya als xiquets, que a la vegada que es diverteixen cantant aprenen del que aquestes cançons poden contar sobre la seua ciutat o festes populars. Això pot funcionar molt bé amb els de primer curs, ja que és una forma de treballar molt dinàmica i mitjançant les cançons aprenen amb molta facilitat. No fa falta que les cançons s'ensenyen en el mateix temps sinó que podem seleccionar-les depenent de la seua funció. Per exemple si es tracta d'una cançó que ens parla de Jaume I, utilitzar-la en la festivitat del 9 d'Octubre.
- Els mites del meu poble. La mestra proposa a classe l'activitat de recerca d'un mite o llegenda que siga típic del lloc on viuen els alumnes o els sues familiars. Aquests hauran d'investigar i preguntar-li als seus majors, per a després escriure el mite o la llegenda en paper i poder contar-lo en classe als altres companys. En cas que hi haja històries repetides, aquestes es contaran entre els xiquets que tinguen la mateixa llegenda o es compararà si es distingeixen en alguna part de la historieta.
- Faig la meua rondalla. Després de donar a l'aula la tradició oral i explicar que són les rondalles, contar algunes i explicar la seua estructura típica, es demana als alumnes que per grups de tres o quatre persones elaboren la seua pròpia rondalla amb l'estructura que han aprés a classe. A més es pot donar a cada grup un tema en el qual basar la rondalla com l`amor, la comèdia, el drama...
- Els refranys i el seu significat. L'activitat consistirà a relacionar una sèrie de refranys amb el seu significat. Així la mestra fará unes fitxes on haja refranys per un costat i el significat d'aquests per l'altre però desordenats, aleshores els xiquets han d'entendre el significat de cada refrany quan relacionen.
- Som trobadors i trobadores. Aprofitant les classes d'història on s'explica l'edat mitjana es proposa als alumnes que siguen trobadors i trobadores, personatges presents en eixa època. Així triaran un príncep o una princesa a qui destinar les seues pròpies cançons d'amor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada