dissabte, 4 de juny del 2016

Com treballar els gèneres de tradició oral en l’Educació Primària

Com bé està definit al glossari el gènere de tradició oral és aquell constituït per tots els relats tramesos de generació en generació de forma oral. Els quals formen part de la història i els costums de cada comunitat.

Així, podem trobar aquest gènere oral tant en vers com en prosa. D'una forma més poètica en les cançons, el romanç, els refranys... I en forma narrativa en llegendes, rondalles, mites...

A l'hora d'apropar aquest gènere als xiquets i utilitzar-lo de forma didàctica a l'escola trobem moltes possibilitats, ja que aquesta tradició oral és el primer contacte que fan els nens amb la literatura molt abans de conéixer les destreses d'escriptura i lectura. I això fa que la seua imaginació es desenvolupe, que la seua curiositat cresca, que s'assabenten de les historietes dels seus abans passats i del lloc on viuen, i sobretot els desperta l'intel·lecte a mesura que van comprenent totes les connotacions i lliçons que pot tindre aquest tipus de gènere.

Per als alumnes de primer cicle les activitats per treballar la tradició oral poden ser:

Resultado de imagen de mitos y leyendas para niños
  • Cançons populars a l'aula. La mestra presenta una sèrie de cançons a classe de tradició popular i li les ensenya als xiquets, que a la vegada que es diverteixen cantant aprenen del que aquestes cançons poden contar sobre la seua ciutat o festes populars. Això pot funcionar molt bé amb els de primer curs, ja que és una forma de treballar molt dinàmica i mitjançant les cançons aprenen amb molta facilitat. No fa falta que les cançons s'ensenyen en el mateix temps sinó que podem seleccionar-les depenent de la seua funció. Per exemple si es tracta d'una cançó que ens parla de Jaume I, utilitzar-la en la festivitat del 9 d'Octubre.

  • Els mites del meu poble. La mestra proposa a classe l'activitat de recerca d'un mite o llegenda que siga típic del lloc on viuen els alumnes o els sues familiars. Aquests hauran d'investigar i preguntar-li als seus majors, per a després escriure el mite o la llegenda en paper i poder contar-lo en classe als altres companys. En cas que hi haja històries repetides, aquestes es contaran entre els xiquets que tinguen la mateixa llegenda o es compararà si es distingeixen en alguna part de la historieta.

En segon cicle de primària:


  • Faig la meua rondalla. Després de donar a l'aula la tradició oral i explicar que són les rondalles, contar algunes i explicar la seua estructura típica, es demana als alumnes que per grups de tres o quatre persones elaboren la seua pròpia rondalla amb l'estructura que han aprés a classe. A més es pot donar a cada grup un tema en el qual basar la rondalla com l`amor, la comèdia, el drama...
  • Els refranys i el seu significat. L'activitat consistirà a relacionar una sèrie de refranys amb el seu significat. Així la mestra fará unes fitxes on haja refranys per un costat i el significat d'aquests per l'altre però desordenats, aleshores els xiquets han d'entendre el significat de cada refrany quan relacionen. 

    En tercer cicle de primària:

    • Som trobadors i trobadores. Aprofitant les classes d'història on s'explica l'edat mitjana es proposa als alumnes que siguen trobadors i trobadores, personatges presents en eixa època. Així triaran un príncep o una princesa a qui destinar les seues pròpies cançons d'amor.

    • Setmana dels dites. Es proposa després d'haver donat a classe el que són les frases fetes, dits, locucions... Que durant una setmana intentem comunicar-nos a casa i a l'escola utilitzant aquests recursos, i a més s'apuntaran en una cartolina que es penjarà a classe quan termine la setmana.

    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada